tirsdag den 13. oktober 2009

12. Oktober - Goddag San Diego + USS Midway, online alligevel

Jeg havde læst i Lonely Planet at der skulle være et turistbureau i La Jolla, så der kørte vi hen for at få input til hvad vi skulle bruge vores San Diego dage til. Jeg har simpelthen ikke nået at lave Google-research hjemmefra, men det er jo også fint nok at starte på stedet - det tager bare lidt længere tid at komme i gang.

Det viste sig at turistbureauet ikke var åbnet, selvom klokken var 10.00. Manden i butikken ved siden af undrede sig også over at personalet ikke var kommet, men han kunne da anbefalet mig en diner hvor vi kunne få os en god morgenmad. Vi havde dog allerede spist en "let" morgenmad på hotellet, så Anni foreslog at vi begav os ind mod turistbureauet i San Diego som vi også havde adresse på. Undervejs kom vi dog forbi et helt andet turistbureau ved Mission Bay, så der gjorde vi holdt og fik os god inspiration fra en af medarbejderne - en ældre dame som vi kunne høre var fra Tyskland. Hun fortalte os at hun kom fra Schleswig Holstein.

Jeg havde hørt hjemmefra at vi kunne besøge et hangarskib inde i San Diego så da vi kom derind var det hvad vi stilede efter. Tilfældigvis parkerede vi lige ved siden af turistbureauet ved havneområdet så der kiggede vi os endnu engang omkring og købte rabat-billetter til hangarskibet USS Midway. Derefter spiste vi en tidlig frokost inden vi gik ombord.

View Larger Map

Det var en rigtig god oplevelse at være ombord på USS Midway. Skibet blev bygget under 2. Verdenskrig, men blev desværre først færdig ganske få dage efter afslutningen på krigen. Det tog halvandet år at bygge skibet, hvilket for mig lyder fuldstændig fantastisk. Skibet var i brug ind til 1991, og var med i Vietnam-krigen og i Operation Desert Storm. Det var ikke med i Korea-krigen, for på det kunne ikke gå igennem Panama-kanalen og lå således på det tidspunkt helt forkert i forhold til at komme i den retning. Der var 4500 mennesker ombord på skibet på én gang - 200 af disse var piloter til at flyve jagerfly og helikoptere. 250 personer alene til at lave mad til resten af besætningen hver dag.

Der var guider ombord, som selv havde arbejdet på skibet mens det var i brug. De gik rigtig meget op i deres fortællinger, så det gav det hele en ekstra tvist.

Efter USS Midway kørte vi en lille tur over på halvøen Coronado - mest fordi drengene gerne ville prøve at køre over højbroen over til den. På halvøen ligger en stor US Navy base og der bor en masse nuværende og pensionerede Navy-medabejdere derovre.

På vej tilbage til hotellet stoppede vi ved et supermarked og provianterede lidt. På vores hotel-værelse er der en mikroovn, så nu skal vi have hjemmevarmet lasagne til aftensmad :-)

Aftenenaktiviteterne stod på Sudoku, Nintendo, terningsspil og dagbogsskriveri.

Og så gik det op for mig at der er en nabo til hotellet der har glemt at beskytte sit trådløse netværk, så nu suger jeg lidt på hans linje :-)