onsdag den 11. februar 2009

2. udflugts 1. dag - 3. februar

Vi forlod Unawatuna ca. kl. 06.30 og kørte østpå. Vores mål var Kataragama, hvor der ligger et stort tempel som mange buddhister valfarter til én gang om året.

Vi kørte mod en rigtig smuk solopgang - solen var lige foran os og den var helt blodrød.

Vi gjorde holdt i Tagalle omkring kl. 09.00, hvor vi fik noget srilankansk morgenmad. Drengene fik dog noget hvidt brød som de tyggede sig igennem.

Vi kom til Kataragama lige efter kl. 12.00.

Der er tradition for at buddhisterne køber et fad med frugt i boderne på markedspladsen udenfor templet. Lisbeth og Rathnan købte et par fade, som vi tog med ind til munkene for at få deres velsignelse af det. Derefter spiste vi det meste af det og gav resten til aberne. Det er et kæmpe tempelområde, vi kom ind på. Rathnan fortalte at der én gang om året er samlet ca. 1 mio mennesker på området i flere dage. Nogle kommer vandrende dertil gennem junglen, mens andre kommer kørende.

På tempelområdet gik der mange køer rundt, men vi ser jo køer alle steder så helt specielt var det ikke. Jeg undrer mig bare over at de får lov til at gå hvor de vil på tempelområdet, for de går jo og roder i affald for at finde noget spændende at spise.

Jeg var skuffet over at se Kataragama, for det var jo et tempel som så mange andre at se på. Historierne omkring det med alle menneskerne der valfarter er selvfølgelig spændende at høre om, men... Vi har jo også set en del templer i forvejen, og Dambulla med alle sine statuer ligger nok højt på min favoritliste. Skuffelsen er nok forstærket af at vi brugte så mange timer på at komme dertil - det kunne vi have brugt på noget andet sammen som var skægt for drengene. Nå - det kan vi jo ikke gøre om på nu, men måske kan andre blive inspireret til at disponere anderledes.

Du kan se billeder fra Kataragama ved at klikke nedenfor.

Du kan læse mere om Kataragama her:

Her er Kataragama på kortet:

Efter Kataragama kørte vi til Galapita, hvor vi skulle overnatte. Galapita betyder såvidt jeg lige har forstået "sten på en sten", og vi kørte da også forbi en kæmpe sten der stod på et klippestykke. Det så ud som om den kunne vælte hvornår det skulle være. Galapita er et forholdsvis primitivt sted hvor der er fred og ro til at få massage og tid til at meditere. Det var dog ikke lige det vi havde behov for at benytte os af :-)

Vi var kørt forkert på vejen til Galapita, så vi tilbragte 1,5 time for meget på vejen og det var lige ved at være mørkt da vi kom frem ca. kl. 17.00. Vi fik således ikke set så meget af stedet inden det blev mørkt. Vi nåede dog lige at komme ned og kigge på floden som løb lige ved siden af det hus vi boede i.