mandag den 2. februar 2009

Udflugtens 5. dag - 26. Januar

Jeg vågnede tidligt, så jeg gik ud på terrassen for at kigge ud over byen med solen der var ved at stå op over bjergene - det var et flot syn. Jeg så et af de høje træer i haven ved hotellet bevæge sig og fik øje på en abe, der åbenbart også nød udsigten. Den hoppede dog hurtigt videre og jeg besluttede mig til at drible ind i seng igen og få lidt mere søvn.

Dagens oplevelse gik ud på at tage ud i Kandys botaniske have, som også er et must see for turister. Drengene brokkede sig dog lidt igen - de syntes ikke sådan en have var særlig spændende. Jeg lokkede med at tage dem hen til en hængebro i haven, som går hen over en flod. Det hjalp lidt på humøret.

Vi så også "flyvende hunde", som er nogle kæmpestore flagermus.

Jeg syntes at den botaniske have var en spændende oplevelse. Den blev opført for 700 år siden af en visionær konge. Det var specielt dejligt at være i "natur" væk fra storbyens bilos og dyttende biler.

Vi kom forbi et sted hvor der sad nogle unge mennesker og én lidt ældre mand sang. Det var dejlig at opleve, for vi kunne se at de alle havde glæde ved at synge. Jeg gættede på at det var en klasse fra universitet eller skole og deres lærer. Vi gik hen til en bænk for at sætte os ned og slappe lidt af og få noget at drikke. Mens vi sad der blev vi underholdt af et meget nærgående egern http://pic.atpic.com/1202352/600. Efter nogle minutter kom den føromtalte lærer hen til os og spurgte de obligatoriske åbningsspørgsmål: Hvor er I fra, hvor længe skal I være her, kan I lide Sri Lanka osv. Han fortalte os at han er engelsklærer for et kursus-hold fra en skole150 km længere nordpå, og at de var taget ud til turiststeder for at øve sig på at tale engelsk med turister. Hans elever kom vrimlende og snart stod de i en stor bue rundt omkring os, mens vi sad på bænken. Én af dem kom hen til mig og sagde "I would like to speak with you", og jeg svarede ham at jeg da også gerne ville snakke med ham. Der kom bare ikke så meget mere engelsk fra ham lige med det samme - han skulle åbenbart suge mere mod til sig.

Alle de unge mennesker var meget generte. Når jeg kiggede rundt på dem i halvcirklen stirrede de på os og smilte genert som en flok børn fra 1. klasse. De var meget ydmyge, synes jeg - slet ikke som danske unge der, ihvertfald på overfladen, ser meget selvsikre ud og ofte har nok i sig selv.
Jeg fik at vide at de var omkring 20 år gamle - okay én af dem sagde faktisk 27 år, men han blev hurtigt korrigeret af de andre.

Læreren stillede os en masse spørgsmål omkring Danmark og om hvad vi arbejder med - det var tydeligt at han ville hive så meget engelsk ud af mig han kunne, så eleverne kunne høre det. Jeg svarede

Jeg har ingen billeder fra mødet med de unge mennesker, for mit kamera løb tør for batteri. Det er sgu aldrig sket før...

Du kan se billeder fra Botanisk Have ved at klikke nedenfor.
http://pic.atpic.com/1202339/600

Du kan læse mere om Botanisk Have her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Botanical_Garden_of_Peradeniya


Her er Botanisk Have på kortet:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=en&msa=0&msid=110216157327324050227.00045ea27a6ba94a49ab3&ll=7.272185,80.595016&spn=0.021796,0.033517&t=h&z=15

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

10 minutters video-rundtur

Rejsevideo om Sri Lanka og Maldiverne